Monday 13 April 2015

Petua Memancing Udang Galah

Udang galah memang seronok di pancing. Walaupun tarikannya tidak sekuat ikan besar, is tetap memberikan pengalaman memancing yang menarik untuk diceritakan.
     Belilah set pancing udang yang ada dijual di kedai pancing. Set udang lebih lembut dan halus di hujungnya. Tali tangsi juga lebih halus. Biasanya antara 5 paun hingga 10 paun sahaja. Mata kail juga perlu mata kail yang khusus untuk udang galah.
     Umpan yang sesuai untuk memancing udang ialah cacing tanah dan perumpun. Nak cari cacing tanah kena gali tanah lembab di belakang rumah. Senang saja untuk mengesan di mana ada cacing tanah. Lihat tahinya yang ada di permukaan tanah.. Gali di situ.
     Nak cari perumpun agak rumit. Perlu ke pantai yang berlumpur. Beli sahaja di kedai pancing. Sebekas ada 3 hingga 5 ekor dengan harta RM8. Boleh terus pergi memancing.
     Tempat yang banyak udang biasanya berdekatan pokok buluh yang mana aur di tebing sungai. Suhu air juga perlu lebih suam. Jika selepas hujan, hasil memancing sangat kurang kerana air sejuk dan keruh.
     Sebelum memancing tabur sedikit belacan untuk menarik udang mendekati tempat memancing.

No comments:

Post a Comment